February 16, 2016

Mimpi Ngeri Gangguan AEON CREDIT Berakhir

Dulu pernah saya (gantinama 'aku' yg biasa Pn.milokaw guna) luahkan dalam blog ini tentang pengalaman ditipu sambung bayar (kisah satu, dua, dan tiga.) Dalam kisah tersebut saya hanya menceritakan bagaimana rasa tertipu oleh seorang pembeli motor. Namun tak pula meluahkan lebih lanjut tentang Aeon Credit yg sentiasa mengganggu dan menghantui hidupku dan suami.
Sebaik saja saya ambil semula motor dari pembeli tersebut, saya hubungi Aeon dan memberitahu mereka bahawa motor tersebut telah dijual, dan pembeli tersebut mengkhianati perjanjian walaupun kami telah tandatangani perjanjian 'Akujanji'. Duit gajiku dipotong Aeon bila pakcik laki-bini yg membeli motorku membayar lambat. Sebagai denda.

Denda Aeon ni sehari lambat RM18, kalau sebulan RM40. Bila saya telefon baik² dan ceritakan pada suami-isteri tersebut gaji dipotong, bukan nak minta maaf, jauh sekali nak ganti balik. Siap suruh aku minta ganti dari Aeon pulak, jangan haraplah Aeon nak bayar. Aeon pula suruh aku minta dari pembeli yg khianat tersebut, yg bermastautin di Sg.Ramal Luar dan berkerja di UPM. Manakala isterinya pula tidak berkerja, hanya membantu menyiapkan daging satay di sebuah restoran satay di Sg.Ramal. Mereka ni memang mengumpul motor dua-tiga biji kerana minat.

Selepas itu sekali lagi gajiku dipotong Aeon sebab pakcik tersebut tidak membayar motor. Aku lalu meminta HR menukarkan akaun gajiku dari CIMB ke Maybank supaya tidak lagi dipotong sesuka hati oleh Aeon.

Situasi kami yg sadis ditipu itu aku luahkan pada Aeon, agar mengerti mengapa 3 bulan tertunggak, dan malah motorku tidak direnew roadtax oleh pembeli tersebut. Aeon amat memahami masalahku, malah bersimpati. Nah, buktinya seminggu selepas itu mereka menelefonku dan meminta aku dan suami menjelaskan bayaran motor yg tertunggak tanpa mahu menunggu gajiku.

Siap suruh aku pinjam pada sesiapa. Hello...kalau nak suruh aku bayar masa tu juga tak perlulah aku ceritakan masalah aku. Tak boleh ke tunggu gaji? yg hanya dua-tiga minggu lagi? Dan tak boleh ke aku bayar sikit²? Bukannya aku dan suami lari tak nak bayar hutang. Kami ni dahlah kena tipu, nak kena hadap gangguan Aeon pula. Bukan nak faham masalah customer...dikejarnya customer siang-malam-pagi-petang. Tunggu sekejap boleh tak sampai orang dapat gaji??

OK, itu pengalaman burukku dan suami dengan Aeon Credit. Masa aku buat police report dulu pasal kena tipu motor, encik sarjan tu cakap apa dengan sinis, "Aeon? Biasalah along berlesen." Bukan saya yg cakap. Polis yg cakap macam tu. Motif? Semua orang tahu kot Aeon ni macam mana. Terutama yg dah pernah berurusan dengan mereka.

Aku cuma harap Aeon faham dan beri aku sedikit masa at least sampai terima gaji untuk selesaikan permasalahanku. Bukannya aku dan suami lari kan? Malah bertanggungjawab membayar semula motor. Kononnya macam faham, tapi didesak²nya aku. Nampak tak disitu sikap alongnya? Hanya tak curah/simbah cat kat rumah aku saja.

Setakat call office setiap hari? Mengaku peguam dari makhamah negara? Menyamar jadi pegawai KWSP dan mcm² lagi? Call kawan² office aku? Jangan cakaplah. Macamlah aku bodoh sangat tak kenal, kalau dah suara marah². Apa kebodoh pegawai KWSP cari aku, selama berbelas tahun aku mencarum dan bayaran KWSP setiap bulan pun cantik. Lagipun kenapa pula pegawai KWSP nak marah aku? Itu sangat lucu. Paling kantoi kalau dah nombor pemanggil pun sama dengan pemanggil yg lain....nampak sangat membohongnya.

Paling lucu, rajin sangatlah peguam negara (katanya) tu ugut² nak saman aku. Aku cakap 'ok' dan 'iyakan' saja apa yg dia cakap. Siap ugut aku nak hantar orang ke pejabat. Aku jawab 'Okay, datanglah.' Malas aku layan. Kalau kau betul² datang aku marahlah depan². Apa susahkan? Dah nak sangat datang ganggu hidup aku...tapi, itulah mereka takkan datang. Sebab itu dah dikira sebagai mengganggu privasi customer.

Call handphone aku siang-malam-pagi-petang? Pun jangan cakaplah. Boleh naik mereng (gila) aku dibuatnya. Berpuluh-puluh nombor mereka aku blocked. Mesej mengugut aku dengan panjang-lebar dari handphone mereka? Banyak. Aku ignored semuanya. Anggap macam tak ada call dan mesej yang wujud pun. Dalam pada yg sama kami buat bayaran setiap bulan seperti biasa.

Kami berdua tidak mempedulikan semua ugutan dan gangguan tu. Hinggalah sampai satu tahap, seminggu selepas aku buat bayaran awal bulan ni, gang along Aeon ni datang mengganggu dan mengugut abg suamiku yg menggunakan motor kami ni, dia disuruh bayar sebanyak RM650 jika tidak mahu motor tersebut ditarik. Malas banyak bunyi dan bertekak, dia bayar saja jumlah yg diminta. Lelaki-lelaki suruhan Aeon tersebut kononnya berjanji tidak akan mengganggu lagi. Maklumlah dah boleh membuncitkan perut dengan RM650.

Aku terasa marah dan sakit hati, RM650 tu dah boleh buat bayar motor. Lagipun nak tarik apa lagi setiap bulan aku pergi bayar? Baru minggu lepas pergi bayar, dah datang mengugut beberapa hari selepas tu. Bila ditanya, Aeon mengatakan tidak menerima bayaran RM650 tersebut, jadi kemana duit tu? Pembayaran terakhir didalam sistem mereka adalah awal bulan ini yang telah aku buat hari tu.

Alhamdulillah, semalam aku dah pergi bayar jumlah keseluruhan sebanyak lebih RM4000. Itupun timbul kekeliruan, sebab HQ Aeon cakap 4000 lebih, manakala branch tempat aku bayar tu pula suruh bayar RM5000 lebih. Aku cakaplah, "Kenapa sistem tak tally dengan HQ? Apa masalahnya? Saya nak bayar hutang, bukan nak lari dari hutang." Lepas tu barulah kelam-kabut mereka menghubungi HQ dan sahkan hanya jumlah RM4000 lebih sahaja yg perlu dibayar. Bukan RM5000 lebih seperti yang mereka minta.

Gambar menggambarkan kami berdua Bebas dari Aeon Credit

Lega rasanya hati saya dan suami. Suami tahu saya sangat tertekan dan rimas diganggu Aeon siang malam pagi petang. Dia pun rimas sebab saya akan mengadu semuanya pada dia. Sebab itulah dia mahu selesaikan segera semua masalah ini dengan membuat bayaran penuh. Aeon mengganggu saya sebab motor tersebut nama dan nombor telefon saya.

Ini pengalaman buruk kami berdua dengan Aeon, cukuplah sekali saja. Amat merimaskan dan menyakitkan hati apabila anda tetap berterusan diganggu dan dihubungi walaupun dua-tiga hari atau seminggu selepas membuat pembayaran. Mereka sedikitpun tidak bersimpati dengan masalah yg menimpa anda.

64 comments:

Iwan Drummer said...

nk tanya dia akan call berterusan kan?dia bgi tempoh sebulan ke mcm mne bro?lpastu kalau kita bayar yang bulan lepas dgn bulan ni, boleh kan?

Suzi said...

hi saudara Iwan, dlm kes sy kononnya dia bagi tempoh utk selesaikan, tapi belum apa² seminggu lepas tu terus hubungi sy suruh bayar masa tu juga n suruh pinjam kat sapa². masa tu gaji pun belum. tentang bayaran, kalau ada tunggakan jelaskan semua, kalau tidak bayaran setiap bulan tu takda makna pun bagi mereka. tetap akan diganggu dan diugut sepanjang masa wpun bayaran dibuat setiap bulan.

Hamba Allah swt Insan said...
This comment has been removed by the author.
Hamba Allah swt Insan said...

Assalamualaikum wbt saudari suzi ... Masalah sya sama dengan saudari suzi .. Dlm masa 5-6tahun rasa ya tak buat bayaran dengan aeon selepas sya di berhentikan kerja .. Dlm masa yg sama sya mencari perkerjaan langsung tak dapat sehingga hari ini kerja sya pun cukup2 makan sya... Sya ambil upah potong2 rumput ...
Saudari suzi ada cara lain tak nak bayar dengan aeon? Selain nak bayaran penuh? Kalau bayaran penuh mmg sya tak mampu hendak bayar ..
Aeon terima tak kalau bayaran semua setiap bulan?
Baru2 bertalu2 agen debt Call sya untuk bayar full atau separuh ... Mohon pencerahan Saudari Suzi ...
Yg berpengelaman dlm hal ini...

Hamba Allah swt Insan said...

Assalamualaikum wbt saudara iwan mcm kes saudara dah selesai tak dengan aeon ?dypa terima tak ansuran bulan atau dypa nak full atau separuh bayar ... Dari bil tunggakkan?

tweekz said...

Assalam Hamba Allah,
Minta pergi ke pejabat AKPK untuk masalah ini. Mereka akan jadi orang tgh untuk anda dan Aeon credit. Tapi pastikan anda ikut plan mereka nanti.

Ofis AKPK berada di:
Level 8, Maju Junction Mall
1001 Jalan Sultan Ismail
50250 Kuala Lumpur.

Telefon:
03-2616 7766

Saya bukan dari AKPK. Cuma bantu sahaja.

Tq

Hamba Allah swt Insan said...

Assalamualaikum wbt saudara
Adakha pihak AKPK boleh membantu ? Dengan masalah sya hadapi.. Bukan tidak mahu bayar cuma hilang perkerjaan hilang nikmat2 Allah swt berikan ...
Jika pihak AKPK boleh membAntu syukur alhamdulillah ... Jika pihak Aeon Mahu buat pembayaran semula dengan ikut kemampuan .. Baik juga
Kepada yg baca bloq ini .. Tolong2 bagi idea ...

Suzi said...

terima kasih kpd tweekz atas jawapan dan jln penyelesaian yg dikongsikan.

kpd hamba Allah, ikutlah cadangan saudara/i tweekz diatas. melalui pengalaman saya walaupun bayaran semasa bulanan (contoh RM250) dibayar setiap bulan, namun pemungut hutang upahan AEON tetap akan mengganggu dan mengugut..bayaran kita yg cantik setiap bulan itu tak bermakna pun bagi AEON kerana tunggakan yg kita ada.

jgnlah bersedih, Insyaa Allah setiap kesulitan pasti ada kemudahan. jgn putus asa dr pertolongan Allah SWT. berdoa byk² padaNya sambil berusaha. Insyaa Allah saudara mampu menyelesaikn masalah tersebut.

Hamba Allah swt Insan said...

Assalamualaikum wbt terima kasih saudara tweekz atas candangan ini
Saudari Suzi debt Aeon sentiasa memburu ke walapun bayar bulanan dah di bayar setiap bulanan ... Tadi pun sya dapat Call ... Debt Aeon 25hb kena bayaq rm500 dengan Aeon
Lagi pun sya sekarang belum lagi ada kerja
Ada sahabat kata buat tak tahu dahulu ...
Dah ada duit lebih terus bayar dengan Aeon berapa ada yg saya simpan ..
Boleh ke sya buat mcm itu ...?

ONLINE said...

bayarlah ikut kmampuan saudara, mereka tetap akan mganggu tapi abaikn saja. bila dh ada simpanan lebih clearkan tunggakan atau buat full settlement / bayaran penuh. jadi x perlu hadap dan berurusan dgn mereka lagi. - suzi-

ONLINE said...

oh ya, jgn sesekali buat bayaran pd pengutip hutang. bayar terus di kaunter aeon credit. mcm kes sy RM650 yg dibayar oleh abg ipar pd pengutip hutang tu hangus begitu saja tanpa pengetahuan Aeon.

Nur Omar said...

assalamualaikum Kalau lambat bayaq sebulan Dia tarik moto tak?

Suzi said...

Waalaiikumusalam en. nur Omar, kalau lambat sebulan tak tarik.

zanariah sulaiman said...

saya pulak diugut oleh pihak aeon sekiranya tak menjelaskan bayaran sebanyak rm1560 sblm pkul 2pm nie..dieorg akan buat lawatan ke tpt keje sy..utk hantar surat saman kepada pengarah n hod sy..siap bagi warning sekiranya saya sygkan pekerjaan sy..sila pinjam dengan sapa2 dulu utk jelaskan bayaran..sy betol2 nk bayar..sy dh bankin rm250..selebihnya sy tgh berusaha utk jelaskan bayaran dieorg..sbb adik sy yg pakai nama sy berhutang aircond..pening sy..ade apa2 yg cik bole nasihatkan?

Suzi said...

hi puan zanariah, simpati dgn masalah yg menimpa puan. sy cadangkn pn buat bayaran secepat mungkin bila kewangan dah mengcukupi. dgn adik tu mungkin boleh berbincang. sementara tu kalau bayaran dh dibuat, abaikn saja ugutan gangguan dorang tu. dan lagi satu pastikn bank in pd aeon, jgn sesekali bayar pd pemungut hutang.

Unknown said...

As'salamualaikum puan suzi. Saye ade berhutang dengan aeon dalam rm4300. Pade saye memang takde cash sebanyak jumlah tersebut. Tadi mereke ade call rumah mak saye dan berkate mereke adelah peguam yg dilantik. Mereke siap cakap pegawai polis dlm perjalanan dtg kerumah saye. Saye dgr terus saye call. Dan org tu suruh saye jelaskn harini juge. Saye kate tkde duit. Jd org tu ckp ok di akn hantar surat saman serte suruh saye naik makamah.

Inchek Yazid said...

Sekarang saye perlukan tempoh 2 bulan untuk kumpul 4300. Saye tkde sesape yg bole tolong lagi2x bab duit. Apekah tempoh tu bole puan.? Die cakap segale akaun bank saye akn dibekukan.? Aduhai saye rase seolah saye macam seorang penjenayah. Saye memg da berazam nk bayar. Yela sy bru dpt keje. Tp baru je keje mereke da desak. Bole puan beri saye cadangan.? Saye dalam kesedihan. Saye tk thu nk buat ape dan berase risau jd saye cube google dan jumpe bloger puan. Dan saye cube kongsikn pd puan.

Inchek Yazid said...

Tolong reply puan. Saye sedang menangis. Menyesalnye....

Anonymous said...

Inchek Yazid .. Pengalaman saya pulak tahun 2008 saya ada beli moto 135LC dengan via aeon harga tak ingat, masa tu saya tak de lesen moto/keta, tapi moto atas nama saya. pelik kan.saya pon tak tau cmne depa buat. ok , after 7month, moto kena curi, saya buat report, insuran tak bayar sebab saya tak de lesen. TAHAN insurance.. so masa tu memang susah. nk pegi pejabat insuran pon naik bas. kita berkerja..bukan suka2 boleh keluar mcm tu, so terjadilah episod saya dikejar oleh agent2 aeon ni..smpai la sekarang..jgn terkejut siap ada polis dtg rumah , cakap ada waran tangkap la, ape la..y peguam dr mahkamah jln duta takyah ckp la.. pagi tadi pon ada inspektor dari bukit aman call katanya ada saman atas nama saya, siap dia bg no badan dia tp bila check ngn kawwan y anggota pdrm , no tu belum wujud pon, n no waran y dia sebut tu pon memang tak selari dgn no waran2 yang ada.. so nasihat saya, kumpul la dulu duit tu, tak pon cari akpk, tapi after kita dah register ngn akpk, nk buat loan rumah ke, keta ke, memang susah sebab kita ada sejarah ngn akpk..so sekarang ni saya memang tunggu surat mahkamah, naik court je la..lepas tu , mahkamah akan decide kita kena byr brape..ekmungkinan kedai motor y saya beli tu pon akan terlibat sama.. tapi sekiranya di berikan Allah rezeki lebih, duit turun dari langit ke, hahahha, byr je la..ini la cite aeon n saya..sekarang ni dah lali dah kena maki ngn agent debt tu..ilang kesabaran memang kena maki balik.. depa tak dpt call kita, mesti dia cari pasangan ataupon kakak/waris lain..sekarang ni depa tak berani nk call husband n kakak saya, sebab dah kena maki balik..hahaha..agent2, akuni ati kering..maaf la ye..tgu aku ade duit, aku byr ok..

Suzi said...

inchek yazid & anonymous. tak perlu risau pun pasal polis dan peguam tu. polis n peguam mana yg rajin sgt nak dtg tangkap org² yg berhutang tu?

debt collector memang suka menyamar jadi mcm², kalau boleh menyamar jadi superman atau altroman pun sanggup. mujurlah tak boleh. so, jgn stress disamping tu teruskan membayar hutang dan berusaha melangsaikan semuanya.

Anonymous said...

hi saya baru dapat panggilan dari peguam suruh saya bayar rm1400 segera sebelum 11am esok. dia kata kalau saya tak bayar esok 2pegawai polis dan peguam akan dtg tampal notis 14hari maksudnya dilarang orang keluar masuk rumah tu. jika ingkar barang didalam rumah saya akan dilelong. ya allah mana saya nak dpt duit sebanyak tu. tolonglah saya admin

Suzi said...

cik Anonymous, kalau boleh pergila buat bayaran di kaunter Aeon wpun sedikit. ikut kemampuan, sambil tu usahakn utk bayaran semua tunggakan. dan abaikan saja ugutan² tersebut. tak tahulah peguam dn polis upahan mana yg rajin sgt berkhidmat utk Aeon sampai sanggup dtg kerumah dan office customer?

Unknown said...

Salam puan,

Berdasarkan cerita puan di atas mengenai kes ini, saya andaikan kesilapan adalah dari puan.
Setakat hari ini, TIADA akta atau undang-undang mengenai sambung bayar. Sekiranya puan membawa isu ini kepada pihak berkuasa puan juga akan disalahkan. Pihak Bank / Institusi kewangan akan menilai kedudukan kewangan dan rekod pembayaran terdahulu/sedia ada untuk memastikan Puan layak mendapat apa jua kemudahan pinjaman.

Akta Sewa Beli 1967 (Akta 212) jika disabitkan boleh disabitkan, boleh dikenakan denda tidak melebihi dua puluh lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Kebiasaannya, individu yang membeli kenderaan sambung bayar adalah daripada golongan yang tidak mampu dari segi kewangan / nama disenaraihitam oleh bank / bankrap (Jabatan Insolvensi)

Ikhlas,
Peguam, Kuala Lumpur

Razak said...

36B. Mana-mana orang yang bukan pemilik, peniaga, ejen atau orang yang bertindak bagi pihak pemilik yang mengumpul apa-apa bayaran daripada penyewa berkenaan perjanjian sewa-beli adalah melakukan suatu kesalahan di bawah Akta ini.

38. Tiap-tiap orang yang, oleh pelupusan atau penjualan apa-apa barang yang terkandung dalam perjanjian sewa-beli, atau dengan pengeluaran barang-barang itu, atau oleh apa-apa cara lain, defrauds atau cuba untuk menipu pemilik adalah melakukan suatu kesalahan di bawah Akta ini dan hendaklah, apabila disabitkan, boleh dikenakan denda tidak melebihi dua puluh lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Ia juga menyalahi undang-undang bagi mana-mana orang, pengedar, ejen atau syarikat untuk menerima, mengambil atau menerima sebarang deposit tanpa lesen yang sah – 1989: Seksyen 25 (1). Ia juga menyalahi undang-undang bagi mana-mana orang, pengedar, ejen atau syarikat untuk mengiklankan pengambilan deposit secara haram – 1989: Seksyen 27 (A).

Orang ramai disarankan supaya tidak terlibat dalam apa-apa jenis skim “Sambung Bayar” kereta kerana perjanjian anda tidak selaras dengan undang-undang Malaysia dan tidak mungkin boleh diterima pakai jika perkara menjadi kelam kabut yang memerlukan prosiding di Mahkamah.

Suzi said...

En.razak/peguam kl, terima kasih atas perkongsian ilmu & pendapat tuan.

Mohd KITT said...

Aeon Kredit mmg kurang ajar. orang dah cakap hari khamis akan bayar pada mesin deposit tu. lepas 2 jam call lagi. elok orang nak bayar orang malas nak bayar. Bila dah bayar SMS terima kasih pun apa pun takde.

Suzi said...

en.mohd kitt, kalau lmbat memang camtu. sms terima kasih? berangan tinggi sgt...haha :))

Anonymous said...

AEON Credit ni lagi satu syarikat KIMAK! Walaupun kita dok bayar tiap2 bulan ikut schedule, seminggu sebelum due date mesti ada pompuan sundal sekor ni call tanya bila nk bayar, bila nak bayar. Dah kata date bila, tanya lagi pukul berapa, berapa pembayaran. Memang sial la. Kena kat aku, aku maki dia bodoh lembu kaw kaw sampai nangis dia. Huhu. Tu cerita 7-8 taon lepas. Skrg aku dah haramkan diri aku amek apa2 credit dgn company sial ni. Satu hari ni dia orang ada call utk offer credit card la, facility la bagai. Aku dengan maki hamun maxima, tak bagi can dia orang. haha. Haram jadah punya company. Aku tulis surat complain pada boss dia pun, langsung takda respond. Cam ni lah... esp orang Melayu semua, henti kan lah budaya berhutang ni. Kalau nak beli apa2, bayar cash. Takkan tak boleh tunggu. Simpan dalm ASB ke TH ke, cukup time dapat dividen, dan boleh withdraw terus bayar cash. Kalau beli TV atau talipon terus dapat model terkini. Bukan macam beli guna AEON atau Courts Mammoth (ni pun celaka)...model yg dia bagi entah barapa tahun kebelakang punya da...

Unknown said...

Buat x tau je la.. Memg dorg ni akan kejar kita smpai dapat... Aku punya kisah bli motor ikat 3 thun..dan skrg trtunggak 4 bulan.. Dri hutg mula2 5k++ now kna selesaikan full 7k++.. Apa musibt dorg ni..

Suzi said...

En/pn Anonymous, btol tu sy setuju elakkan berhutang. lagi aman hidup ni. tapi bila kita dah tak terikat hutang ni, ada pulak yg msg dan call offer supaya buat pinjaman dgn dorang. maaflah, kalau boleh dah taknak berhutang.

tn.unknown, baik tn settlekn segera kalau ada rezeki lebih...byk tu 7k++, takot nanti semakin bertambah.

Anonymous said...

Klau dia bg surat merah tu mcn mn. Mmg btul lh dia akn dtg umh kita dan nk suruh byr abis hutang kita tu ker. Pening nk mikir. Mmg hujung bln n nk byr abis. Tpi dpt pulk surat sblum 20 ari bln ni kna byr dlm rm665..

Suzi said...

en/pn anonymous, stakat pngalaman sy x pernah plak dorg dtg wpun ugut nk dtg. hujung bulan bayar jer habis seperti yg dirancang utk mngelakkan gangguan yg berterusan. sementara tu abaikn saja ugutan tu. gaji pun dh x lama kan.

Unknown said...

Salam...saya pun mengalami masalah yang sama.saya call orang aeon nk bincang buat pembayaran...memang saya akui bnyak bulan saya xbayar sebab masa tu saya sambung study..tiba2 elaun saya kena tarik balik..jadi saya xmampu nk bayar duit loan moto ngan aeon credit sebab saya ada komitmen byar gaji bulanan saya...saya call no aeon bincang nak buat bayaran..bila kita minta bayar ansur2 dia kata suruh bayar full settlement sebanyak 5000 lebih dalam tempoh masa kul 4.30...jadi macm mana puan suzi..saya memang dh nak start bayar nk cover balik bulan2 yang saya xbayar tu...tp saya memang xmampu nk bayar full settelment..kira gaji bulan ni saya nk bayar lebih...saya sekarang ni stress sngat bila dapat ganguan mcm tu kata mahkamah nk sita rumah,nk blok akaun semasa saya..minta pencerahan pn suzi..sbb pn suzi ada pengalaman tentang permasalahan ini..adakah perlu saya call akpk tntang masalah saya ini

firdaus Yakuza said...

Tolong pn suzi.saya dah stress.nk bg tumpuan ngan kerja pun dah xboleh.saya memang nk bayar dpt gaji bulan ni..saya nk bayar lebih dr jumlah bayaran bulanan saya..tp pihak aeon masih xfaham2 lg mengatakan saya perlu bayar full settlement..minta pandangan mcm mana puan

Suzi said...

Salam en.unknown/firdauz yakuza, harap en. bersabar dan bertenang. niat nak bayar tu pun dh cukup baik, tinggal utk realisasikan saja. tumpukan mcm biasa pd keja, stress tu takkan dpt membantu kita pun. dapat gaji terus pergi bayar, lebih pun tak apa wpun tak menepati permintaan mereka.

sy dulu bila diugut, apa yg sy buat ialah 'buat tak tahu'. sambil tu dpt gaji terus bergegas pergi bayar. wpun dia mintak lebih sy bagi jer berapa yg ada. dah kat tangan ada utk sebulan, sebulan jer lah sy bayar. tapi sy dan suami memang berniat utk langsaikan semua, jd niat dah ada jln tu Alhamdulillah telah dipermudahkn Allah.

kalau kita tak berniat nak bayar, malah larikan diri dari hutang itu akan menambahkan lg masalah. AKPK tu rasanya bagus juga kalau encik nak rujuk, sy tak ada pengalaman dgn AKPK. mungkin boleh rujuk dgn org² yg pernah berurusan dgn AKPK.

Anonymous said...

salam ..nk tanya..sy belum buat byaran bulan ni..xsampai sbulan,tapi call bnyk kali,dpt msg kna wat bayaran penuh..padahal belum smpai sbulan lagi..kalo ade tunggakan sebulan mcm mne,brapa caj bayaran plk yg dikenakan.harap dapat membantu

Suzi said...

salam puan anonymous...kalau lambat sehari berbelas ringgit akan dikenakan denda. kalau sebulan berpuluh ringgit. sekarang sy tak pasti adakah jumlah masih sama atau sudah bertambah. harap info ni dpt membantu.

Eka Kamal96 said...

assalam puan suzi..mcm situasi saya..hutang aeon saya tinggal 4 bulan saje..213 sebulan..tapi masalah nya..kerja baru saya gaji masuk 7 haribulan..selalunya saya bayar 2 haribulan...org aeon ada call saya pasal pembayaran..saya ckp lewat sikit sebab skr saya kerja baru dan masuk gajipun setiap 7 haribulan..dan mereka ckp ada caj 12rm..ini sememangnya merungsingkan saya puan

Eka Kamal96 said...

assalam puan suzi..mcm situasi saya..hutang aeon saya tinggal 4 bulan saje..213 sebulan..tapi masalah nya..kerja baru saya gaji masuk 7 haribulan..selalunya saya bayar 2 haribulan...org aeon ada call saya pasal pembayaran..saya ckp lewat sikit sebab skr saya kerja baru dan masuk gajipun setiap 7 haribulan..dan mereka ckp ada caj 12rm..ini sememangnya merungsingkan saya puan

Anonymous said...

Assalamualaikum saya nak bertanya pada yg berpengalaman.. termasuk bulan 2 Sept 2017 dah masuk 2 bulan tunggak & saya bercadang nak byr pd 15 Sept 2017.. jadi selama 2 bulan ni adakah motor saya akan ditarik @ saya disaman..?? Sbb haritu ada collecter aeon call ckp akaun pinjaman motor saya akan ditutup... Betul ke.?

Anonymous said...

Assalamualaikum saya nak bertanya pada yg berpengalaman.. pada 2 Sept 2017 dah masuk 2 bulan tertunggak pembayaran motor & saya bercadang nak byr pd 15 Sept 2017.. jadi adakah disebabkan tunggakan 2 bulan ni, motor saya akan ditarik @ saya disaman..?? Sbb haritu ada collecter aeon call ckp akaun pinjaman motor saya akan ditutup... Betul ke.? Saya risau motor kena tarik or saya kena saman. Bukan tak nak bayar tapi saya ada masalah kewangan bulan lepas. Jadi planning nak bayar bulan Sept ni 3 bulan terus tapi takut pula nanti akaun aeon saya ditutup. Macam mana yea..

# Soalan baru lengkap..
Harap ada sudi membantu kekusutan say
Terima kasih semua

Suzi said...

salam cik eka, lambat sehari pun Aeon tetap akan charge. tak kira atas alasan apa sekalipun, denda tetap dikenakan. ada baiknya cik eka kumpul duit dan bayar lebih supaya tiada denda dikenakan.

en/pn anonymous, dua bulan tak ditarik. so, terus bayar 3 bulan mcm yg pn. dah rancang tu bagi mengelakkan masalah berlanjutan.

Adeq Manis said...

assalamualaikum...sama kes macam saya..baru terjadi semalam...kena bayar rm6000 sebelum jam 10pagi..Allah saja tau hati nie mcm mana....😢

Adeq Manis said...

assalamualaikum sis suzi..kes sy sama mcm orang laen..semlm dapat call dri lwyer suh sy buat full statement 6k,caj upah lwyer 13k..total sume 19k mana nak cari duet sebanyak tu..call suh byr sebelum 10pagi nie..sy nie baru nk idup baru nk bekerja..sebelum nie xbekerja dlm 5bulan juga tu yg jadi tunggak..dpt lak call cmtu..nk saman,anta org sita umh kalo xbuat bayarn sebelum 10pagi...Allah saja tau..sy baru mula keje baru niat nk bayar semula..dapat call cmnie..nie otw nk g kaunter depa nk discuss..sis suzi bagi pendapat cmner...tq

Suzi said...

waalaiikumusalam adeq manis
byk tu 19k.6k tu pun dh cukup byk. tahniah sebb adeq manis tetap semangat dan berusaha utk berbincang & bayar hutang tertunggak tersebut. harap dpt jln penyelesaian yg terbaik.

sis pun bukan org yg layak utk bagi pendapat hal hutang aeon ni, cuma nasihat sis walau apa pun situasi usahakn bayar. sikit pun x apa, jgn lari dr hutang. gangguan tetap ada tp abaikan saja kalau bayaran dh dibuat. disamping tu kumpul duit dan buat bayaran penuh., bebaskn diri terus dari Aeon.

Zam said...

Xpyh byr trus bagus...sye htng 6 brg x pena byr slame 3 thn...

Siti Hafiz said...

SIS.. KLU nama saya sudah black list mmg ada kaitan dgn AEON ke? sbb sy dah x bayar 3thn.. sbb sy x mampu... skrg sy nk bayar blk,.... tp nk tnya..klu sy nk bt permohonan loan bank lain, nama sy mmg black list ke? atas kerana x bayar AEON CREDIT???
Mohon pencerahan...

Mijut Abdullah said...

Assalammualaikum ms suzi,sya skrg pun dalam dilema.pihak aeon dh hntar notice ke mahkamah & pihak mahkamah nk buat tindakan terhadap sya,mereka suruh sya byar hutang sya Lebih Dr 10 ribu sebab tu penalty Dr aeon..jadi klau sya nk tutup kes sya msti byar RM1910 klau tidak mereka akn hntar orang Mrk untuk hntar surat notice Dan sita barang di rumah sya sedang kn sya nk mnta tempoh & niat nk byar tp Mrk menghiraukannya..sekira nya gagal pihak berkuasa akn mencari rumah saya,tolong saya ms suzi apa yg perlu sya lakukan?atau ni cara mereka nk gertak sya

Suzi said...

zam, hutang tetap kena bayar dik :)

siti hafiz, nama kita akan disenaraikan dlm ccris di bank negara. rekod buruk ni akan menyukar/menggagalkan kita utk membuat pinjaman bank etc.

Mijut Abdullah, itu memang selalunya gertak dari mereka. tapi sampai bila kita nak hadap gertakan dan ugutan mereka? sebb tu usahakn juga bayar.

Anonymous said...

Assalamulaikum ms suzi saya pn ade mslah gak cam org lain..psl pembayaran motor saya tu cuma lewat dr tarikh yg di tetap kan bln ni sje iaitu 2hb oct ...tpi kenapa pihak aeon bernama zafirah call mengatakan jika saya tidak selesaikan pembayaran tu hari jugak pihak aeon akan menghantar nama saya ke bahagian biro maklumat sedangkan suami saya dah bagitahu yg esok 25hb oct baru suami saya akan buat pembayaran utk tunggakkan...suami saya ada juga ber kata kalau lewat dr setahun baru pihak aeon akan menghantar surat dr peguam mengatakan bahawa saya blacklist ky aeon...dan sekarang suami pn tengah berbincang dengan peguam mengenai kes saya ini...saya pn dah bercadang untuk membatalkan untuk meneruskan pembayaran melalui aeon credit...saya nk tahu prosider utk saya batalkan pembayaran aeon credit ini...dan boleh kah saya dapat balik duit pembayaran saya balik....

Suzi said...

maaf pn.anonymous, sy tak tahu tentang pembatalan aeon credit, dan samaada boleh atau tidak untuk mendapatkan bayaran balik. sy sendiri tak pernah lalui situasi tersebut. memandangkan suami puan memang dah berursan dgn peguam, ada baiknya puan dan suami dapatkan nasihat dan cadangan dr beliau. semoga puan suami-isteri dpt selesaikan masalah ni dgn segera. Aeon memang sgt mengganggu dan menyusahkan, lambat sehari pun dah bising dan charge dgn kadar yg tinggi.

Anonymous said...

Salam ms. Suzy, hari ni sy dapat mesej personal dari no pegawai Aeon mengatakan mereka dalam perjalanan ke rumah/office saya untuk membuat penilaian atas tunggakan bayaran saya. Saya mmg ada menjelaskan bayaran tp saya masih ada tunggakan.

Adakah mmg betul mereka datang atau ianya satu ugutan? Mohon pencerahan.

Suzi said...

salam cik/pn anonymous, setakat ugutan yg sy terima belum pernah lagi mereka betul² dtg ke pejabat atau rumah saya. kalau dtg pun sy tak kisah sebb pembayaran sy tetap buat setiap bulan walaupun x seperti yg diminta. selalunya memang hanya ugutan saja utk menakut²kan pelanggan.

Anonymous said...

Assalammualaikum admin, saya dh buat pinjaman aeon untuk beli moto.. tapi tak tahu lagi keputusan lulus atau tak.. kalau lulus tu boleh ke cancel balik? Sebb dh rasa takut dngr cerita pasal aeon ni

Suzi said...

salam cik/en. Anonymous, kalau dh proceed memang susah nk cancel mcm tu jer. tetap akan mengalami sedikit kerugian jika dibatalkn. yg terbaik kalau lulus pastikn bayaran sentiasa awal / cantik dan tiada masalah bayaran supaya tiada sebarang masalah akan timbul kemudian hari.

Nurul Ain said...

Assalam ms suzi.. suami sy kena makhamah call ckp nak dtg rumah la..nak sita la... risau sy.. padahal moto suami aeon dah ambil dah..

Suzi said...

salam pn.nurul ain...tetap kena bayar walaupun kenderaan kita telah ditarik. yg terbaik puan rujuk dgn Aeon dan selesaikan bayaran sedikit demi sedikit. abaikan apa saja yg mganggu kalau bayaran dah dibuat. smoga dipermudahkan segala urusan puan dan suami, Insyaa Allah.

Eiyna Sieynah said...

Ni nak bgthu juga.. Baru tak sampai sebulan saya lambat bayar. Bulan ini saja saya tak byar. Main ugut2 pula dia orang ni.. Sebulan pun belum. Sdgkan tiap bulan saya byar cantik2..aeon mmg mcm tu eh.. Tak fham bahasa

Suzi said...

memang mcm tu pun Eiyna. dia suka kalau bayar awal, atau on time. mcm abah sy dari awal sampai habis bayar, cantik jer bayaran bulanan siap ada extra lagi,so dia x kacau sebb Aeon untung. malah siap offer lagi utk pinjaman baru. tapi kalau customer lambat sikit walau x sengaja mcm org tak betul dia ganggu dan ugut kita.

fz said...

Assalam sis. Perkongsian yg menarik.
Baru kejap ni pun suami saya dpt panggilan bertalu2 dari pihak Aeon sbb lambat bayar. Mmg sgt mengganggu sbb bila tak dpt call suami, diorg call pulak saya.
Baru sekali ni suami terlewat bayar sbb ada masalah skit. Pastu diorg suruh bayar terus 2 bulan jika tidak kena settlekan full loan tersebut. Betul ke sis? Atau pun cistomer service tu je yg memandai2 buat cerita? Rasanya dalam agreement takde pun mcm tu. Mohon pencerahan. Terima kasih sis.

Suzi said...

salam fz....
kalau baru sekali terlewat tu tak adalah sampai kena full settlement. lucu plak pemungut hutang ni, agak²lah nak menipu pun. mcm customer bodoh sgt kan. sis nasihatkan elok fz n suami bayar untuk dua bulan terus, dan sambung bayar seperti biasa.

Anonymous said...

as salam , sy nak minta pandangan yg arif dalam hal ni . kalau mcm hutang motor 36 bulan , harga motor rm6.8k campur interest aeon semua jd rm9972 . sy dh byr sebanyak 5k++ . kalau sy nak settlekan baki tu, sy kne byr mengikut kontrak iaitu sebanyak 9k tu ke atau ada pengurangan ? terima kasih

Suzi said...

salam anonymous, setahu sy bayaran mengikut kontrak termasuk interest = 9k, cuma akan kurang sedikit bila kita buat full settlement. tapi boleh rujuk pd yg lebih arif.

Muhammad Syafiq said...

Assalammualaikum ?? Nak minta pendapat daripada semua..pada 2011 saya ada membeli motor ansuran kedai(loan kedai) saya hutang motor honda ex5 dream..bayar muka rm1700..bulanan sebanyak rm145..saya start bayar dari 2011 smpai hujung thun 2012..lepas pada tu saya dah tak bayar langsung atas sebab motor tu kemalangan dan xdapat dibaik pulih..motor tu saya beli atas nama ibu saya..nak dijadikan cerita pada 22/11/17 dtang wakil dari kedai yg saya berhutang tu dtg ke rumah berjumpa ibu saya dan minta jelaskan tunggakkan sebanyak rm4467 dalam masa 14hari..sekiranya gagal pihak kedai akan buat tuntutan saman di mahkamah..apa akan jadi sekiranya saya gagal bayar hutang tersebut?? Adakah ibu saya akan difailkan kes dimahkamah dan dikeluarkan waran tangkap...mohon jelaskan...saya buntu fikir benda ni